مصرف آناناس همراه با پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند؟

برخی مطالعات هم از تاثیر آناناس بر کیفیت خواب خبر می‌دهند. بر اساس این یافته‌ها، ملاتونین موجود در آناناس می‌تواند زمان و کیفیت خواب را بهبود بخشد

عکس تزیینی‌ــ تصویر آناناس برش‌خورده روی تخته‌ــ Canva

آناناس به دلیل کالری کم و آب زیادی که دارد، اغلب گزینه خوبی برای کاهش وزن به شمار می‌رود. یک پیمانه آناناس حدود ۱۴۲ کالری دارد که آن را برای کسانی که به‌دنبال کاهش وزن‌اند، به میان‌وعده‌ای بسیار خوب تبدیل می‌کند. از طرفی، یک پیمانه آناناس حدود ۲.۳۱ گرم هم فیبر دارد که به احساس سیری طولانی‌تر پس از خوردن آن کمک می‌کند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، این میوه گرمسیری همچنین سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین ث و نیز بروملین است؛ آنزیمی که به هضم غذا کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌‌دهد. البته با وجود آنکه آناناس بروملین دارد، شواهد علمی کافی وجود ندارد که نشان دهد مستقیم بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد.

محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، تاثیر سرکه آناناس را بر کنترل چاقی موش‌ها بررسی کردند و به چندین اثر مثبت آن از جمله تنظیم ژن، تغییر میکروبیوم روده، کنترل التهاب و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها پی‌ بردند. این مطالعه به طور کلی، نشان داد که سرکه آناناس می‌تواند ابزاری بالقوه برای کنترل چاقی باشد.

آناناس با توجه به کالری کمی که دارد، می‌تواند به کنترل وزن کمک کند، اما در کل، رژیم‌هایی که بر محدودیت کالری استوارند، می‌توانند به کمبود مواد مغذی و اختلالات خوردن منجر شوند و برای درازمدت توصیه نمی‌شوند. همچنین باید توجه داشت که هیچ غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند معجزه‌ کند و آناناس هم در کنار یک رژیم غذایی متعادل و حاوی سایر مواد مغذی، ممکن است به روند کاهش وزن کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا زمان مصرف آناناس هم مهم است؟

خوردن آناناس در صبح یا شب به اهداف و نیازهای سلامتی شما بستگی دارد. آناناس در صبح، به دلیل قندهای طبیعی و ویتامین ث که دارد، می‌تواند سطح انرژی شما را به‌سرعت بالا ببرد. همچنین حاوی فیبر، مواد معدنی و مغذی است که برای شروع روز گزینه خوبی به شمار می‌رود.

برخی مطالعات هم از تاثیر آناناس بر کیفیت خواب خبر می‌دهند. بر اساس این یافته‌ها، ملاتونین موجود در آناناس می‌تواند زمان و کیفیت خواب را بهبود بخشد. از طرفی آناناس حاوی تریپتوفان، یک آمینواسید، است که پیش‌ساز سروتونین به شمار می‌آید. سروتونین در تنظیم خلق وخو و الگوهای خواب نقش مهمی دارد و مقدار بالای سروتونین می‌تواند به بهبود کیفیت خواب منجر شود، زیرا به ملاتونین تبدیل می‌شود.

اشکال مختلف آناناس

آناناس را می‌توان به شکل‌های مختلف از جمله تازه، آبمیوه، خشک یا کنسرو‌شده مصرف کرد.

 آناناس تازه مغذی‌ترین و آبرسان‌ترین حالت این میوه است. در حالی که آب آناناس هم قند بیشتری دارد و هم فاقد فیبر موجود در آناناس تازه است.

آناناس خشک هم اگرچه میان‌وعده‌ای محبوب و راحت است، اغلب قند و کالری بیشتر و مواد مغذی کمتری دارد. کالری آناناس کنسرو‌شده هم که در شربت‌های شیرین نگهداری می‌شود، به میزان قابل‌توجهی بالاتر است و انتخاب خوبی برای کاهش وزن نیست. 

کاهش وزن با آناناس

برای کاهش وزن با آناناس، سعی کنید آن را کنار پروتئین (مانند ماست یونانی بدون شکر، مغزها یا پنیر کاتیج) مصرف کنید، زیرا به تثبیت سطح قند خون و حفظ احساس سیری برای مدت طولانی‌تر کمک کند. 

آناناس از آنجا که غنی از کربوهیدرات است، می‌تواند یک منبع انرژی فوری قبل از ورزش باشد. همچنین به جای اتکا به آناناس به‌تنهایی برای کاهش وزن، سعی کنید آن را در وعده‌های غذایی متعادل بگنجانید. آناناس با پروتئین‌های کم‌چرب مانند مرغ یا ماهی به‌خوبی ترکیب می‌شود و می‌تواند یک افزودنی خوشمزه به سالادها یا غذاهای سرخ‌کرده باشد.

هشدار برای مبتلایان به دیابت

با اینکه آناناس می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، قند طبیعی آن ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نگران‌کننده باشد، زیرا یک پیمانه آناناس حدود ۱۶ گرم قند دارد. برای افرادی که دیابت دارند، مصرف متعادل آناناس و ترکیب آن با غذاهای غنی از پروتئین یا فیبر می‌تواند به کاهش خطر افزایش ناگهانی قند خون کمک کند.

همچنین توصیه می‌شود این افراد به جای آب آناناس یا آناناس خشک که قند بیشتری دارند و می‌توانند سطح گلوکز خون را به‌سرعت افزایش دهند، از آناناس تازه استفاده کنند. 

بیشتر از زندگی